سه شنبه عيد بود؟

"آيا مي دونين تو ايران سه شنبه عيد بوده و همونطور كه مي دونين روزه در روز عيد هم حرامه و شما روزه بودين؟ چرا آقاي خامنه اي به مردم اطلاع ندادند كه سه شنبه روز عيد بوده و چهارشنبه نماز خوندن؟"<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

اين سوالي بود كه يكي از دوستان اينترنتي من كه ايران هم زندگي نمي كنه پرسيده بود. از اونجايي كه فكر مي كنم سوال خيلي هاي ديگه باشه،‌ جوابي كه به اين دوستم دادم رو تو وبلاگم گذاشتم تا بقيه هم بتونن ببينن و نظر بدن.

جواب من:

قبلش بگم كه من دقيق يادم نيست كه شما تو كدوم كشور بودين (آخه نامه اخر شما رو ندارم) ولي فكر مي كنم كانادا بودين (من از اين به بعد فرض مي كنم كه شما كانادا هستين) و الان بايد هفت ماهي از رفتنتون گذشته باشه. نظرتون رو در مورد آقاي خامنه اي هم نمي دونم. ولي مي دونم كه حداقل به ايشون به خاطر سيد بودن و مسؤوليتشون در ايران، احترام مي ذارين و اين براي ادامه صحبت هاي من كافيه.

اول از همه اين كه شما گفتين كه تو ايران سه شنبه عيد بوده. من از صحبت هاتون اين طور برداشت كردم كه چنين خبري در رسانه هاي كانادا پخش شده. و احتمالا سوال شما هم تا حد زيادي تحت تاثير تبليغات همون رسانه هاست. البته بدون اين كه خودتون بدونين. (چه راحت بريدم و دوختم!!!!)

اما بايد عرض كنم كه حرف شما تاحدي صحيحه. تعدادي  از مراجع روز سه شنبه رو تو ايران عيد اعلام كردند. خود من هم اون روز مونده بودم كه روزه ام رو بخورم يا نه؟ و تا شب هم اعصابم خورد شد (به قول شما ناخون خوردم) ولي در نهايت روزه ام رو نشكوندم. اما چرا؟

مساله عيد شدن و يا نشدن، راه هايي داره كه بايد از اون طريق بهش پي برد. اين راه ها تو رساله اومده. يقين خود آدم، شنيدن از دو نفر عادل كه ماه رو ديده اند. و اثبات از غير اين روش ها (مثلا گذشتن سي روز از ماه نشون مي ده كه ماه بعدي بايد شروع بشه و راه هايي از اين قبيل)

در اين مورد،  براي خود من هيچ يقيني حاصل نشده بود. به خصوص كه چند روز قبل دانشگاه تهران اعلام كرده بود كه تحت هيچ شرايطي امكان نداره كه سه شنبه عيد باشه (البته مي دونم كه در اين موارد نمي شه به نظر منجمين بسنده كرد، ولي خوب در تصميم گيري من نقش مهمي داشت)

از طرفي حضرات آيات مراجع هم هيچ كدام اعلام نكردند كه ماه راديده اند، بلكه اعلام كردند كه ديدن ماه براي اونها ثابت شده. ولي انچه در رساله به عنوان راه اثبات پايان ماه است، ديدن ماه توسط دو نفر عادل مي باشد و نه اثبات ديده شدن ماه براي دو نفر عادل. وگرنه هيچ كس در عدالت اين مراجع شكي ندارد (حداقل من ندارم) چرا كه خودم هم  مقلد يكي از همين مراجعي هستم كه سه شنبه را عيد اعلام كرده بودند.

مساله بعدي اين كه ظاهرا مساله عيد شدن، بيشتر يك حكم حكومتي است تا حكم مرجع. يعني در اين موارد حاكم بايد حكم دهد و حكمش مطاع است و نه حكم مرجع (البته با فرض اين كه خود انسان ماه را نديده باشد و از راه هاي ديگر برايش اثبات نشده باشد). حتي شنيده ام كه در زمان ائمه هم وقتي از آن ها در مورد رؤيت هلال سوال مي شد، آنها، مردم را به حاكم ارجاع مي دادند (البته خودم در اين مورد چيزي نخوندم و فقط از بعضي افراد نسبتا معتبر شنيده ام) يعني عليرغم تقليد من در تمامي مسائل شرعي از يك مرجع خاص، در اين مورد حكم حكومت براي من و سايرين معتبرتر است. هرچند بايد به اين مساله هم اشاره كرد كه هيچ كدام از مراجع رسما اعلام عيد نكردند و فقط اعلام كردند كه عيد شدن براي خودشون مسلم شده. البته اگر كسي هم با توجه به نظر مرجع خودش يقين به رويت هلال مي كرد، بايد به يقين خودش عمل مي كرد و روزه اش رو مي خورد.

بحث رو تموم كنم: امكان داره كه در يك روز و براي تعدادي از افراد يك خانواده عيد باشه و براي عده اي ديگر نه. اگرچه درك اين موضوع كمي سخته ولي فكر مي كنم كه ما در اين موارد بايد بيشتر از اين كه به فكر علاقه خودمون باشيم به احكام شرعي عمل كنيم.

راحت تر بگم. حتي اگه بعدا مشخص بشه كه سه شنبه عيد بوده (از راه سومي كه گفتم. مثلا در ماه اينده شب سيزده، هلال ماه كامل بشه و معلوم بشه شب چهاردهمه و يا اين كه ماه آينده سي روزه بشه و چون هيچ دو ماهي پشت سر هم سي روزه نمي شن، معلوم بشه ماه قبلي بيست و نه روزه بوده و يا راه هايي از اين قبيل) باز هم طبق نظر مراجع، ما كار حرامي انجام نداده ايم. بلكه اگر روزه خود رو با شك و ترديد باز مي كرديم، عملمون حرام بود. جالب شد نه؟

علتش هم اينه كه: عمل حرام يعني سرپيچي از دستور خدا وقتي كه مي دوني حكم خدا چي بوده. حالا به هر شكل كه مي خواد باشه.

يه مثال ديگه بزنم. اين يكي روزمره تر و قابل درك تره. خودتون بسطش بدين به مورد قبلي:

اگه شما يه گوشتي بخرين و فكر كنين كه ذبح شرعي شده و بخورين ، براتون حلاله، هرچند كه بعدا متوجه شين كه ذبح شرعي نبوده. و مرتكب هيچ عمل حرامي هم نشدين.

اميدوارم تونسته باشم مساله رو روشن كنم.

اما تا اين جا از بعد فقهي و شرعي به مساله نگاه كردم. بحث ديگه اي كه مطرحه، بعد حكومتي و سياسي مساله است كه فكر مي كنم بخش عمده اي از سوال شما به اين مساله مربوط مي شد.

همونطور كه گفتين روزه گرفتن در روز عيد فطرحرامه. مي خوام ازتون بپرسم كه شما از كجا مي گين كه روزه گرفتن در روز عيد فطر حرومه؟ كي گفته؟ فكر مي كنم كه شما هم مثل من در اين مورد از يك مرجع تقليد پيروي مي كنيد. پس بايد توجه كنيم كه آقاي خامنه اي هم به عنوان يه مرجع تقليد خيلي خوب به اين مساله واقفه. از طرفي هم فكر نمي كنم كه هيچ مرجع تقليدي حاضر باشه گناه بقيه رو به جون خودش بخره. يعني اگه سه شنبه عيد بود (و مسلما روزه تو اون روز حرام) مسلما ايشون نمي اد با اعلام نكردن عيد،‌ گناه اين همه آدم رو به گردن بگيره. اون هم در موردي كه به راحتي مي شه فهميد كه هيچ حرف و حديثي پشت سر مساله نيست. يعني اگه اقاي خامنه اي سه شنبه رو عيد اعلام مي كرد، هيچ اتفاقي نمي افتاد و هيچ كس هم اعتراضي نمي كرد. همونطور كه سالهاست كه طبق تقويم ماه رمضان سي روزه است ولي بعد از بيست و نه روز،‌ از طرف ايشون عيد اعلام مي شه. پس مي بينيم كه تصور اين كه ايشون سه شنبه رو عيد مي دونسته ولي اعلام نكرده، اصلا منطقي نيست، چون هيچ دليلي براي اين كار وجود نداره.

اما در مورد اعلام عيد در روز سه شنبه از سوي ساير مراجع، بايد بگم كه از نظر من هم بهتر بود در اين مورد هماهنگي صورت مي گرفت. نه به اين معني كه همگي روز سه شنبه و يا چهار شنبه را عيد اعلام كنند كه چنين امري از نظر شرعي درست نيست. بلكه اگر از نظر اين مراجع روز سه شنبه عيد بوده، بهتر بود كه فقط خودشان افطار كنند و از علني كردن اين مساله خودداري مي كردند.

چرا كه هر چند اين مساله (اختلاف نظر در مورد روز عيد) ممكن است از نظر بسياري از مسلمانان امري بديهي و ساده به نظر بيايد (همانطور كه تا كنون اينچنين بوده) ولي چنين مسائل ساده اي هم خوراك مناسبي براي تبليغات رسانه هاي بيگانه مي باشد كه از هر مساله اي براي ضربه زدن به ايران استفاده مي كنند و يكي از اين راه هاي ضربه زدن (كه از نظر رسانه اي مطمئن ترين و مؤثرترين راه هم حساب مي شود) القاء وجود اختلاف در بين بزرگان و ايجاد شبهه و حس بي اعتمادي نسبت به مسؤولين است. شايد مساله عيد فطر به تنهايي مساله كوچيكي به نظر برسه،‌ ولي قرار دادن اين مساله كوچيك در كنار مسائل كوچيك ديگر، غول وحشتناكي رو ايجاد مي كنه كه كسي ياراي مبارزه با اون رو نداره.

البته من فكر مي كنم كه چنين امري از سوي مراجع عظام رعايت شده و بايد در دفاتر اين مراجع به دنبال منشا اين اشتباه گشت. اما در هر صورت اين اشتباهات و سوء استفاده از آنها وجود داشته و خواهد داشت و اين ماييم كه بايد با هوشياري خودمان از فريب خوردن جلوگيري كنيم و در دام تبليغات رسانه هايي كه هدفي جز تضعيف ما ندارند، گرفتار نشيم.

مواردي كه عنوان كردم با اين فرض بود كه شما به چيزي به اسم ولايت فقيه اعتقادي نداشته باشيد. كه در غير اين صورت (يعني اگه شما ولايت فقيه رو قبول داشته باشين) مساله خيلي فرق مي كنه و خيلي هم ساده تر مي شه. كه من فعلا بهش نمي پردازم.

 

 

/ 23 نظر / 3 بازدید
نمایش نظرات قبلی
vivi

in chert o perta chie aziz e man #-o baba nasalamati gharn e 21ome ... vel konin in mozakhrafato ... oon aghaye khameneyy e mohtarame shoma ham inghadr gonah roo dooshash hast ke dige be halesh fargh nemikone ke yeki bishtar beshe ya kamtar ...

مريم

اقا يا خانم محترم منظورم نفر قبل از منه که اينجا نوشته!!!!فکر نمی کنم که جزو وظايف شما تعيین مقدار گناه اين و اون رو قرار داده باشن !!! شما بهتره فکر جواب دادن به تهمت های نسبت داده شده از طرف خودت به مسلمونا رو بکنی!!فقط همين!!

ياسمن

خانوما و اقايون !!خوبه بدونيد كه مراجع محترمي كه نظرشون روز سه شنبه بود خودشون گفتن كه اين حكم نيست !!يعني اگه مقليدين انها فردا رو عيد مي دونستن بنا به اطلاعيه دفتر رهبري مجبور به شكستن روزه نبودند حالا چرا بقيه كاسه داغ تر از اش شديد نمي دونم!!!

سريما

اقاي محترم من با نظر شما كاملا موافقم!!!

ضدمنکرات

سلام دوست عزیز از نظر علم نجوم و اعلام رسمی دانشکده نجوم و انجمن نجوم اماتور ايران عيد سعيد فطر روز چهارشنبه بوده پس از نظر نجوم نظر اقای خامنه ای صحيح می باشد ولی چرا مراجع سه شنبه را عيد اعلام کردند؟ دليل اصلی استنباطی است که اقای بهجت انجام داده اند و بر طبق ان بدليل اينکه در کشورهای مجاور ماه رويت شده!!!! ايشان و بعضی مراجع عيد اعلام کرده اند!!!!!! موفق باشيد ياحق

abrak

سلام از اشناييتون خوشبختم

احمد_م

اميدوارم موفق باشي!!

sadegh

آقا يا خانومviviاولا که اينا چرت وپرت نيست بلکه احترام واهميت دادن به دينمان استدوما شما چقدر آقای خامنه ای را می شناسيد که اينجور ميگيد شما اگر با شخصيت باشيد اينطور در رابطه با کسی قضاوت نمی کنيد

فرزانه

سلام اما فقط بگم که اين مسئله با حکم حاکم شرع هم ثابت نمی شود و حتی آقای سيستانی به اين مطلب کاملا اذعان کردند (بخش آخر رساله در مورد روزه) و ثانيا اين مسئله شخصی است ثالثا هيچ کدوم از مراجع هم در اين مورد حکمی ندادن چون اگر حکم کنند همه حتی مراجع ديگر هم بايد بخورند (به همين دليل همه آنها می گويند که عيد برای من ثابت شد)

...

hala che fargh mikoneh key eid bashe . ye rooz man bedoon e in ke nahar bokhoram sham khordam . hamin in ghad janjal dareh ? yani in ghad moheme ke in hme ghogha roosh ro ra endakhte